tisdag, 16 april, 2024
tisdag, april 16, 2024

Förlag, Tv-kanaler, konstnärer, politiker och företag böjer sig för BLM-rörelsen

Vänsterideologer brukar beteckna påstådd rasdiskriminering som ”strukturell” om de inte kan bevisa den i konkreta termer. Därför kan i stort sett vad som helst nu falla inom denna kategori och listan över vad som inte längre anses politiskt korrekt växer i förhållande till den ständiga åtstramningen av all yttrandefrihet och tankefrihet.

Förlag, Tv-kanaler, konstnärer, politiker från nästan alla partier och till och med stora globala företag ger i allt högre grad efter för ”antirasismens tyranni”. Det franska kosmetikaföretaget L’Oreal har just officiellt meddelat att man inte längre skall använda termer som ”ljusare” eller ”blekning” på sina hudvårdsprodukter, medan dess nederländsk-brittiske konkurrent Unilever tidigare har meddelat att man tänker ge sin ansiktskräm ”Fair & Lovely” ett annat namn med tanke på rasismdebatten.

Unilever har också förenat sig med Coca-Cola, Starbucks och en mängd andra varumärken i en bojkott av Facebook eftersom det sociala nätverket inte gör tillräckligt för att censurera oliktänkande åsikter till höger i det politiska spektrumet. Enligt en artikel i Marketing Week har mer än nittio stora annonsörer anslutit sig till kampanjen ”Stop Hate For Profit” för att tvinga Facebook, Twitter och Instagram att radera konton som uttrycker kritik mot mångkultur och den progressiva vänstern.

I ett uttalande sade Unilever: ”Att fortsätta att annonsera på dessa plattformar vid denna tidpunkt skulle inte tillföra mervärde till människor och samhället.” Vd:n för Coca-Cola, James Quincey, offentliggjorde en liknande bojkott av sociala medier och sade: ”Det finns ingen plats för rasism i världen och det finns ingen plats för rasism på sociala medier.” Företagets sockervattensprodukter säljs huvudsakligen i länder i tredje världen, i plastförpackningar för engångsbruk som förorenar världshaven, men den mer abstrakta frågan om rasism är en mer angelägen fråga, får man anta.

Kanske var det en reaktion på dessa företags påtryckningar som förvandlade den 29 Juni 2020 till något av en Svart måndag på YouTube när en mängd dissidenter med högeråsikter fick sina konton summariskt raderade, utan förvarning eller förklaring. Stefan Molyneuxs YouTube-kanal som han har byggt upp sedan 14 år, med nästan en miljon abonnenter, var en av de raderade, liksom Jared Taylors American Renaissance channel samt Richard Spencers kanal.

Den våldsbejakande Black Lives Matter-rörelsen fortsätter att skapa oreda i USA. Efter att flera varumärken meddelat att de skulle ändra namnet på sina produkter, beslutade Mississippis representanthus att avlägsna det blå korset med vita stjärnor mot en röd bakgrund från sin flagga. Mississippi var den enda delstat som hade behållit sydstaternas emblem på sin flagga.

Rhode Islands officiella namn var ”The State of Rhode Island and Providence Plantations”, något som inte bara refererar till slaveri, men som också påminner om att det även fanns slavar i Nordstaterna och inte bara i Sydstaterna.

John Wayne har också blivit en måltavla för Demokratiska politiker i delstaten Kalifornien som vill byta namn på flygplatsen i Santa Ana, i Orange County, eftersom den bär hans namn. De kritiserar honom för hans konservativa åsikter.

En intervju från 1971 dök upp igen för några månader sedan, där världens mest berömde cowboy gjorde rasistiska och homofobiska kommentarer. ”Många svarta är arga och frustrerade, kanske med rätta” säger han till Playboy Magazine. ”Men vi kan inte knäböja och ge dem viktiga ämbeten direkt. Jag tror på den vita rasens överhöghet tills de svarta har skaffat sig en viss känsla för ansvar” tillade han.

Den så kallade rörelsen för svarta har egentligen varit en kampanj mot vita. Varje positiv association med vithet bör, om vita inte självmant försvinner tillräckligt snabbt, elimineras så snart som möjligt.

För att uppnå detta har skaparna av den animerade serien The Simpsons beslutat att apartheid, eller rasseparation, åtminstone i vad gäller röstsynkningen, är rätt väg framåt. De har de senaste dagarna meddelat att de inte längre kommer att acceptera att icke-vita karaktärer skall ges röst av vita skådespelare i framtiden. Beslutet i sig är ganska förvånande, men för en tecknad serie vars karaktärer har gul hy i åtminstone 90 procent av fallen återspeglar detta en episk dumhet.

Den skotske parlamentsledamoten Humza Yousaf ondgjorde sig över att de flesta offentliga ämbeten innehas av vita i Skottland, som råkar vara… 96 procent vitt.

Oregon County i USA bestämde också att svarta inte längre behövde bära ansiktsmasker mot Covid-19. Anledningen till undantaget var att vi lever i ett vit-makt-samhälle.

Kelloggs Rice Krispies representeras av tre vita pojkar, vilket har upprört en före detta parlamentsledamot för Labour i Storbritannien. Ett annat märke av frukostflingor, Coco Pops, är chokladöverdragna och representeras därför av en brun apa. Detta var ännu värre, enligt labourpolitikern Fiona Onasanya: ”Jag undrar varför Rice Krispies har tre vita pojkar som symbol för varumärket och Coco Pops har en apa?”

Efter det att svarta protester blivit ett globalt fenomen de senaste veckorna har icke-vita ansikten försvunnit från reklam och förpackningar från ”vita företag”, och raskategorisering kommer sannolikt att bli den nya verkligheten. Den 19 juni meddelade PepsiCo att de skulle ta bort bilden av den svarta Aunt Jemima från förpackningen på sin pannkaksmix medan Mars utan vidare åthävor lynchade Uncle Ben, genom att ta bort hans vänliga svarta ansikte från sina risprodukter.

Ironiskt nog var det en svart man, George Floyd, som dödade Uncle Ben och Aunt Jemima – efter 130 års existens utan ett pip om att de skulle vara kopplade till rasism och slaveri.

Hollywoodskådespelare och Vd:ar som har dygdsignalerat i rasfrågan kommer säkerligen att fortsätta att leva i sin bubbla med sina kändiskompisar, långt bort från arméerna av våldsamma, plundrande BLM-demonstranter.

Senaste